Kwietniowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa 

25 kwietnia 2024 r.

Postępowanie upominawcze i egzekucyjne w zakresie egzekucji administracyjnej należności publicznoprawnych z uwzględnieniem zmian w egzekucji administracyjnej, które weszły w życie od 25 marca 2024 r.

Przedmiot spotkania:
• Zaprezentujemy nowe rozporządzenia wykonawcze do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym, które weszły w życie od 25 marca 2024 r.
• Przedstawimy doprecyzowane zasady stosowania KPA, zmienione zasady wyliczania kwoty zaległości, nowe wzory TW i nowe dane w tytułach wykonawczych, zmiany w przedawnieniach.
• Przeanalizujemy wyniki ostatnich kontroli NIK dot. skuteczności realizacji dochodów własnych przez gminy.

Program:
1. Czynności przedegzekucyjne wierzyciela. Czyli kiedy wierzyciel musi a kiedy może zainicjować postępowanie egzekucyjne?:
• Doprecyzowanie zasad stosowania KPA do działań podejmowanych przez wierzyciela przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego: działania informacyjne, upomnienia.
• Zmiana sposobu wyliczania kwoty zaległości obligującej wierzyciela do zainicjowania działań przedegzekucyjnych i wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
• Warunki nie wystawiania tytułu wykonawczego – przed i po nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym.
• Nowe elementy tytułu wykonawczego: imiona rodziców oraz data urodzenia zobowiązanego. Co w sytuacji gdy wierzyciel nie posiada wszystkich danych?
2. Przekazywanie e-TW do organu egzekucyjnego przez wierzyciela, który nie jest jednocześnie organem egzekucyjnym:
• Na które elementy przy sporządzaniu e-TW zwrócić szczególną uwagę: kody podstaw prawnych, prawidłowe określenie charakteru należności.
• Omówienie najczęściej występujących wątpliwości przy wypełnianiu e-TW. Jak prawidłowo określić odsetki w tytule wykonawczym? Jaką datę doręczenia upomnienia wskazać w przypadku podwójnego awizo?
• Podpis elektroniczny na e-TW. Rodzaj podpisu elektronicznego. Kto może podpisywać? Jakie upoważnienia od wierzyciela powinni posiadać pracownicy organu wierzycielskiego?
• Konsekwencje nieprawidłowo sporządzonego i podpisanego e-TW. Zakres weryfikacji TW w aplikacji e-TW przez organ egzekucyjny.
• Kiedy organ egzekucyjny zawiadomi wierzyciela o nieprzyjęciu TW, a kiedy o nieprzystąpieniu do egzekucji?
• Sprawdzanie przez wierzyciela statusu TW w aplikacji e-TW.
3. Informacja dodatkowa do tytułu wykonawczego – rozszerzenie katalogu informacji:
• Dane dotyczące małżonka zobowiązanego.
• Dane dotyczące podmiotu niebędącego zobowiązanym, na który zostało przeniesione prawo własności obciążone hipoteką lub zastawem skarbowym.
• Dane dotyczące podmiotu niebędącego zobowiązanym, który uzyskał korzyść majątkową wskutek czynności prawnej dokonanej z pokrzywdzeniem wierzyciela.
• Zmiany w zakresie danych przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego w trakcie postępowania egzekucyjnego – szerszy zakres danych w e-ZW.
• Zmiany w Ordynacji podatkowej w zakresie niedotrzymania terminu płatności należności rozłożonej na raty. Kiedy wygasa decyzja ratalna?
4. Kolejne zmiany w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia:
• Jak według zmienionych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym przedawniają się będą koszty upomnienia od 25 marca 2024 r.?
• Na jakich zasadach i kiedy przedawnią się koszty upomnienia wynikające z upomnień doręczonych przed 25 marca 2024 r.?
• Przepisy przejściowe dotyczące aktualnych i nowych zasad przedawnienia kosztów upomnienia.
• Bieżące problemy związane z obowiązkiem zapłaty kosztów upomnienia np.: Zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia ale przed jego doręczeniem. Czy do małżonka zobowiązanego należy wysyłać upomnienie? Czy małżonek zobowiązanego, który nie jest podatnikiem powinien otrzymać upomnienie i co z kosztami upomnienia?
5. Umorzenia postępowania egzekucyjnego – zmieniony katalog przesłanek. Jakie działania może podjąć wierzyciel po umorzeniu postępowania?
• Kiedy (po jakim czasie od umorzenia) i w jaki sposób wierzyciel może wnioskować o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego?
• Wniosek wierzyciela o ponowne wszczęcie egzekucji: zakres informacji przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego.
• Wskazanie majątku zobowiązanego jako warunek ponownego wszczęcia egzekucji: Forma wyjawienia majątku. Jak postąpić gdy zobowiązany nie reaguje na wezwanie o wyjawienie majątku? Jakie informacje powinien zamieścić wierzyciel w wezwaniu do wyjawienia majątku.
• Czy przed sporządzeniem wniosku o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego zobowiązanemu należy doręczyć upomnienie?
• Nowe elementy wezwania i oświadczenia zobowiązanego o posiadanym majątku i źródłach dochodu.
• Zmiana przepisów w zakresie sankcji za niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym.
• Gdzie i na podstawie jakich przepisów wierzyciel może poszukiwać informacji o majątku zobowiązanego?
• Dalszy lub dotychczasowy tytuł wykonawczy jako podstawa ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
6. Tytuły wykonawcze stosowane w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym:
• Jakie dane zobowiązanego musi posiadać wierzyciel aby prawidłowo wypełnić tytuł wykonawczy – skąd je pozyskać? Np. informacje dotyczące małżonka zobowiązanego.
• Nowe wzory pierwotnego i kolejnego tytułu wykonawczego.
• Kiedy sporządza się kolejny tytuł wykonawczy?
• Kiedy należy sporządzić zmieniony tytuł wykonawczy: nowa, dodatkowa przesłanka?
• Dalszy tytuł wykonawczy. Jakie przesłanki sporządzenia po nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym?
• Zniesienie obowiązku nadawania klauzuli o skierowaniu tytułu wykonawczego do egzekucji. Co to oznacza dla wierzyciela?
7. Upadłość lub restrukturyzacja podatnika a postępowanie egzekucyjne:
• Czy wolno wystawić i skierować do organu egzekucyjnego TW w toku postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego?
• Jak powinien postąpić organ podatkowy w sytuacji gdy postępowanie restrukturyzacyjne lub upadłościowe ogłoszone zostało już po wszczęciu postępowania egzekucyjnego?
• Czy do syndyka można wysłać upomnienie?
• Czy upadłość lub restrukturyzacja przerywa czy tylko zawiesza bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego?
• Czy po zakończeniu postępowania upadłościowego, jeżeli organ podatkowy nie został w pełni zaspokojony można dochodzić reszty zaległości i od kogo?
8. Jakie przepisy „stare” czy „nowe” stosować do upomnień oraz do postępowań wszczętych i niezakończonych do 24 marca 2024 r.?
9. Pytania i konsultacje w zakresie wybranych problemów dotyczących egzekucji administracyjnej.

Prowadząca:
Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-ca Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych.

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanym wydarzeniu. Zaproszenie poniżej.

Majowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa 

21 maja 2024 r.

Finansowanie zadań oświatowych dla Skarbników i Sekretarzy. Optymalizacja wydatków

Przedmiot spotkania:
Celem sesji jest uzupełnienie wiedzy dotyczącej zasad finansowania zadań oświatowych. Podczas spotkania wyjaśnimy:
• Przyczyny otrzymywania subwencji o określonej wysokości.
• Jak samorząd może zoptymalizować wydatki na oświatę, wykorzystując dane, którymi dysponuje?
• Zależność pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły, a subwencją oświatową: na jakie wydatki w szkole otrzymuje się subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość: zakres zadań, które są dobrze finansowane z subwencji i te, które wymagają dodatkowo dużych nakładów finansowych ze strony samorządu.
• Jak zastosować proste metody szacowania wydatków związanych z utrzymywaniem danej sieci szkolnej oraz jak można zmodyfikować tę sieć pod kątem zmniejszenia obciążeń finansowych?

Program:
1. Aspekty prawne – ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
2. Zasady podziału subwencji ogólnej. Metryczka subwencji oświatowej. Jak czytać i rozumieć metryczkę?
3. Rezerwa subwencji oświatowej. Komu przysługuje i jak ją uzyskać?
4. Szacowanie subwencji ostatecznej na podstawie subwencji wstępnej.
5. Wydatki szkoły a wysokość subwencji. Na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową? W przypadku jakich wydatków finansowanie w subwencji jest pozorne, a w przypadku jakich wystarczające?
6. Realny wpływ samorządu na wydatki oświatowe. Prawo oświatowe czy prawo finansowe? Władza zawarta w planie finansowym szkoły i przedszkola.
7. Świadoma polityka kadrowa samorządu i dyrektorów szkół. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Jak policzyć dokładnie, o ile zmniejszy się subwencja oświatowa przy zatrudnieniu nauczyciela początkującego, a o ile zwiększy się przy zatrudnieniu nauczyciela dyplomowanego?
8. Godziny ponadwymiarowe. Umiejętne wykorzystanie godzin ponadwymiarowych jako optymalizacja wydatków ponoszonych przez samorząd na oświatę.
9. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
10. Nieuwzględnienie godzin ponadwymiarowych w subwencji. Czy to problem?
11. Subwencja na dzieci niepełnosprawne i ograniczona możliwość jej wydatkowania. Gdzie szukać wydatków do rozliczenia choć nie ponosi się ich dodatkowo? Co ułatwia rozliczenie subwencji?
12. Nauczanie indywidualne, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, w tym zindywidualizowana ścieżka kształcenia – finansowe wyzwanie dla samorządu.
13. Wpływ zapisów w arkuszu organizacji szkoły na budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
14. Wycena kosztów związanych z utrzymywaniem danej sieci szkolnej. Przykłady optymalizacji sieci. Wyliczenia z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.

Prowadzący:
Długoletni pracownik Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu, odpowiedzialnego za SIO oraz finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanym wydarzeniu. Zaproszenie poniżej.